english

Romanovská Tichý Hrubý - Bylo to právě

Anna Romanovská - housle, koto
Petr Tichý – kontrabas
Michal Hrubý - klarinet, basklarinet, flétna

1. Bylo to právě počátkem zimy...
2. Koncert pro koto a malý orchestr I
3. Hraju tuhle skladbu, co hrajeme
4. Krátká
5. Nic si neříct
6. Doby
7. Číslo 9
8. Alžbětina píseň
9. ... když napadl první sníh

Hevhetia, Košice 2020
Nahrál Alex Tomin 1. 7. 2019 v Colloredo-Mansfeldském paláci,
Mix a mastering Alex Tomin 2020
Produkce Anna Romanovská, Petr Tichý a Michal Hrubý
Foto Peter Beňo
Obal © Peter Beňo, 2020
CD vzniklo za podpory OSA Partner
Coloredo-Mansfeldsky palac

Romanovská Tichý Hrubý - přední strana

Anna Romanovská - housle, koto
Petr Tichý – kontrabas
Michal Hrubý - klarinet, basklarinet, tenor saxofon

1. Ach kocoure kocoure
2. Ladění I
3. Moře sněhu
4. Impro I
5. Impro II
6. Impro III

Hevhetia, Košice 2018
Nahrál Alex Tomin 18. ledna 2017
mastering Jan Košulič v lednu 2018.
Produkce Anna Romanovská, Petr Tichý a Michal Hrubý
Foto Michael Romanovský
Obal © Peter Beňo, 2018

kontakt na kapelu:
misakajman@centrum.cz

Recenze

AndreasSchiffmann Musikreviews.de

Adam Baruch

Unijazz T.S.Polívka

Jazzport J.Hocek

Jazzwise Ken Hunt
Romanovská Tichý Hrubý

Rozhovor s námi na

Romanovská Tichý Hrubý

Romanovská Tichý Hrubý

Trio RTH hraje ve složení Anna Romanovská Fliegerová housle a koto, Petr Tichý kontrabas a Michal Hrubý klarinety, saxofon a flétna. Trio se věnuje převážně volné improvizaci. Hudebníci sami i hudební nástroje, které k improvizaci využívají, mají velmi rozdílný hudební background. Anna Romanovská má klasické hudební vzdělání a silný vliv na ni jistě má soudobá hudba, v jejímž teritoriu se převážně pohybuje. Japonská třináctistrunná citera zvaná koto, na níž Anna hraje, přináší do celkového zvuku orientální nádech. Petr Tichý, jehož hudební základy položilo studium jazzového kontrabasu na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na jazzovém oddělení pražské HAMU, se svým multižánrovým přístupem k hudbě přiznává i své kořeny v lidovosti, folkloru a folku. Michal Hrubý a jeho pankově folklórní hudební základ, rozšířený o nevšední hudební znalosti napříč staletími i hudebními styly, kongeniálně doplňuje celek o nezbytný prvek nečekaného.

Koncerty:

2020

10. února Potrvá - S Matoušem Hejlem
6. dubna, 19:00, Ta kavárna - s Annabelle Plum - Zrušeno
20. dubna, 19.00, Filmařská - Zrušeno
10. června, Tuchoměřice - Zrušeno
17.června 20:00 Romanovská Tichý Hrubý s Hanou Blažíkovou - Hól Holešovice
18. července, 14.00, Loukov - festival "V Loukově u muziky" - RTH & Rybicki
21. července RTH & Garth Knox - Hól Holešovice
30. Srpna Festival Boskovice
23. září, Tuchoměřice
29. září, 11.00, Teplice, Zahradní a plesový dům - RTH & Klaus Kugel
30. září, 19.00, Broumov, klášterní kostel sv. Vojtěcha - RTH & Klaus Kugel
1. října, 20.00, Pardubice, Divadlo 29 - RTH & Klaus Kugel
3.října, Zámek Dobrohoř - RTH & Klaus Kugel
4. října, Praha - Kostel Sv.Vavřince - RTH & Klaus Kugel - křest CD

Romanovská Tichý Hrubý

---

2019

15. ledna Božská Lahvice
17. ledna 14h Vernisáž Terezín
23. února, Městské muzeum ve Volyni
12. března, 20.00 - Božská Lahvice
3. dubna, 20.00 - Takavárna
2. května, 20.00 - Božská Lahvice
3. května, 20.30 - Jazz Cafe Passa - Pasov, Bräugasse 17 Jazz Cafe Passa
18. května, 14.00 - Kryštofovo údolí - vernisáž Václava Maliny
24. května, 20.00 - Městské kulturní středisko Vimperk - Vimperk - MKS Vimperk
23. července, 20.00 - Božská lahvice - Praha, Italská 13 Božská Lahvice
13. srpna - Pragovka - Orchestr Berg - performance Matouše Hejla
12. září, 20.00 - Pražský šakuhačiový festival - Neiro
13. října, 17.00 - Benefiční koncert pro ADRU - Sbor CSAD Litoměřice
4. listopadu Potrvá - S Matoušem Hejlem
19. listopadu Teplice
20. prosince NĚKDE

---

2018

5. července, 19.30 - Festival Boskovice, synagoga
16. července, 17.00 - Hevhetiafest, Košice
21. července, 17.00 - Festival čajových nadšenců, Kadaň
15. srpna - Avoid Floating Gallery
18. srpna, 13:00 - festival Dobršská brána, Dobrš
23. srpna, 14.00 - setkání mládeže, Terezín
15. října, 20.00 - Božská Lahvice
29. října, 20.00 - S Orchestrem Berg Hybernská 4
10. prosince 23:00 - live Radio 1
11.prosince 20:00 - Božská Lahvice

---


Z.K.Slabý o nás a našem debutovém cd napsal:

Když jsme rozhodili sítě, abychom jimi podchytili nejvýraznější avantgardní hudebníky, kteří mohli v dětství zažít kreslený seriál Kocour Vavřinec a jeho přátelé, vycházející před padesáti lety v Mateřídoušce, a kteří by se ke svým dojmům chtěli/dokázali vrátit hudebně, byl mezi nimi – vedle Kořánů, Richtera, Wanka, Palackého a dalších – i klarinetista Michal Hrubý (1973). Oslovil nás, když se svým triem perfektně doprovázel křest mé publikace Potkávání setkávání / Listování v osudech v literární kavárně Volvox Globator, ale znali jsme ho i z projektů, jako jsou Květovaný kůň aneb Hanzlová Hrubý Svoboda Tichý nebo etnofreejazzové Prázdné hory jsou plné větru a deště. A věděli jsme, že začínal v mládeneckých letech v bigbítové skupině Sveřepé prase a že později vedl soubory Neočekávaný dýchánek nebo Kapitán Kajman. Zadanou šanci pojal naprosto odpovědně: zosnoval zbrusu nové trio s houslistkou a hráčkou na koto Annou Romanovskou (1982) a kontrabasistou Petrem Tichým (1974). To s odzbrojující lehkostí, lapidárností a zasněným nostalgizováním ztvárnilo skladbu Ach kocoure kocoure, právem označenou kritikou jako „oživení s lidovými názvuky“ (Švamberk) nebo jako „první vrchol alba“ Jiná hudba pro kocoura Vavřince pro „mísení zvuku japonského nástroje koto s jazzovým kontrabasem a výrazným minimalistickým motivem klarinetu; koto pak vystřídají housle v klenutém partu, aby posléze do skladby vtrhl free jazz“ (Hocek). Spojení tria se projevilo jako inspirativní a spolupráce Romanovské (kromě jiných aktivit členky komorního orchestru Berg od roku 2000, ale koncertovala například s Filharmonickým orchestrem České Budějovice, s Ensemble Grace, Ecce musica, Shvituris quartetem nebo se 108HZ – sdružením pro provádění soudobé hudby pod vedením Vlastislava Matouška nejenom po Evropě, ale i v Japonsku, Turecku a na Kypru), Tichého (známého například z dua HlaskontraBas se zpěvačkou Ridinou Ahmedovou nebo z kvintetu pianisty Marka Novotného) a Hrubého vyústila v nahrávku současného alba. Ale výraz „zbrusu“ do spojení s adjektivem nový vlastně tak docela nepatří, neboť s Romanovskou Hrubý už spolupracoval ve zmíněných Prázdných horách a s Tichým ve Květovaném koni, takže šlo spíše o logické i podnětné poskládání tria. Úvodní kompozici odpovídá (i přesahuje ji) současné album jak celkovým laděním, rovnovážně oscilujícím mezi komprovizační rozvážností a mírumilovnou kuráží (Moře sněhu), rozverným rozharašením či rozběsilostním kalupem (Ladění) a trojrozměrnou souhrou, plnou nápadů, pohodové vstřícnosti a důrazné nezvratnosti (Impro I, II, III). Právě důsledné využití kontrastní jednolitosti nástrojů (Hrubého klarinet, basklarinet, důsledně uplatněný hlavně v Impru III, a tenor saxofon, Romanovské housle a koto, jež přidává hře pocit neobvyklostí, tajemnosti či exotičnosti, a Tichého elektroakustický kontrabas vlastní konstrukce) vytváří harmoničnost, nečekanost, která není disparátní, jemnost, jež může být důrazná i propojná. Setkáme se tu průběžně s povlovností, odměřovanou na jemných vážkách, ale i s nahoufňovanou spontaneitou a bohabojnou titěrností, spřízněnou s umírněnou majestátností. Jako celek je tento kompakt poslechovou lázní, vzrušivou, leč bez nadbytečných extravagancí, dílem, jež má svou stabilní jistotu očekávané nečekanosti a fluidum tolik potřebného spříznění, oponujícího dobám nejistot. Právě proto může i léčit frustraci nečasu, což je sice už nadhodnota alba, nikoli však pomíjeníhodná. Sudzinova Hevhetia udělala dobře, že se vydání alba ujala. Což nabízí závěr: Co Vavřinec spojil, nikdo předčasně nerozvazuj!

Z. K. Slabý

FB